Goed nieuws voor B2B marketeers! HubSpot heeft Clearbit gekocht. Wat dat betekent voor jou? Jouw HubSpot omgeving wordt verrijkt met diepgaande dataverrijking. Tel daar de uitgebreidere integratie met LinkedIn Sales Navigator vanaf 2024 bij op en de mogelijkheden zijn eindeloos.
Â
In deze blog gaan we in op specifieke use cases en andere handigheidjes in je HubSpot portal. Lees meer!
De grootste uitdaging voor B2B
Het allermoeilijkste aan B2B marketing is inzicht verkrijgen in buying intent. Wanneer zijn je prospects klaar om te gaan kopen? Natuurlijk kun je uitgaan van specifiek handraisers, wanneer iemand je offerte formulier invult, maar daar gaat nog een enorm proces aan vooraf. Hoe beter je inspeelt op de behoeften van je prospect, hoe efficiënter het marketing en salesproces verloopt.
HubSpot en Clearbit
Met de indrukwekkende database van Clearbit, hebben HubSpot gebruikers toegang tot verrijkte data inzichten met meer dan 100 firmografische, demografische en technografische attributen. Afkomstig uit meer dan 250 miljoen databases. Samen met de expliciete gedragsdata die in HubSpot wordt vastgelegd, kwalificeer je leads vele malen makkelijker.
Â
Klinkt allemaal ingewikkeld en indrukwekkend. Wat betekent dit precies?
Â
De lijst met attributen uit Clearbit is ontzettend uitgebreid. Hieronder een shortlist met datapunten die wij heel gaaf vinden:
- Amount of funding raised
- Fiscal year ending
- A list of technologies used by the company
Â
Lees ook: hoe machtige merken winnen in B2B.
Â
Hier is alvast een tipje van de sluier: als SaaS-bedrijf kun je deze inzichten gebruiken om te achterhalen welke software je prospect al gebruikt en waar ze mogelijk tegenaan lopen of welke integraties er mogelijk zijn (bijvoorbeeld met jouw software!). Gecombineerd met inzichten in het gedrag van prospects op je website, kun je je communicatie veel beter toespitsen.
Synergie met HubSpot
Dataverrijking in HubSpot was al een gave feature (hallo annual revenue en number of employees), maar met de data uit Clearbit gaat HubSpot nog een giant leap verder. We weten allemaal dat de juiste segmentatie en relevantie de sleutel zijn naar meer én blije klanten. Daar wordt nu een stevige basis voor aangelegd!
Â
Dat Clearbit personalisatie ademt, blijkt uit deze afbeelding:
Het logo van Endeavour is in de afbeelding op het voorbeeldformulier op de website verwerkt, zonder dat ik hier ooit een formulier voor heb ingevuld. Vet!
Â
AI-gedreven personalisatie
Met de data vanuit Clearbit leg je een stevige segmentatie laag aan in je CRM. In combinatie met de expliciete gedragsdata die HubSpot vastlegt, kun je als marketeer én sales rep veel gemakkelijker focus aanbrengen in je communicatie. Verderop in deze blog vind je hier meer over.
Â
Gebruik je nog geen HubSpot sequences? Dan is nú het moment om vast te gaan testen. Wanneer de aankoop van HubSpot met Clearbit rond is, kun je direct de inzichten die je hebt opgedaan toepassen.
Experience it for yourself
Waarom je over moet op HubSpot voor dataverrijking
Is data een belangrijke pijler in jouw organisatie? Of zou je graag willen dat data een centrale rol speelt in beslissingen? Hoog tijd voor een nieuw CRM-systeem. Overstappen naar HubSpot is dan een strategische zet.Â
Niet alleen omdat je dan afscheid kunt nemen van allerlei databrokers, maar ook als je naar de concurrentie kijkt. Kennis is macht en dat vertaalt zich uiteindelijk naar marktaandeel.
Â
HubSpot en Sales Navigator
HubSpot, Sales Navigator en Clearbit. Can you name a better team? Sales reps kunnen de Clearbit data in HubSpot benutten door hun prospects beter te leren kennen en daar hun outreach op LinkedIn op aan te passen.Â
Meld je hier aan voor updates vanuit HubSpot over de Sales Navigator integratie
Â
Concrete use cases
In deze blog kwamen al heel wat gebruiksdoeleinden naar voren. Hieronder zetten we alle use cases nog even voor je op een rijtje:
Lead generatie en kwalificatie
Met Clearbit is de hoeveelheid beschikbare data van leads exponentieel groter geworden. Op basis van deze nieuwe informatie kun je sneller leads kwalificeren.Â
Zo kom je in een virtueuze feedback loop terecht: hoe beter de lead kwalificatie, hoe makkelijker je méér van zulk soort leads vindt door verbeterde targeting.Â
Â
Personalisatie in marketing campagnes
Marketeers gebruiken Clearbit om hun publiek te segmenteren en vast op te warmen voor het sales team. Op basis van industrie, bedrijfsgrootte of tech stack is een nóg meer gepersonaliseerde opvolging in HubSpot mogelijk.
Â
Betere alignment tussen teams
Eén van de grote voordelen van HubSpot is dat het teams bij elkaar brengt: marketing, sales en service kijken naar dezelfde dataset. Een uniforme set informatie leidt tot consistente en beter geïnformeerde interacties.
Â
Prospect onderzoek en engagementÂ
Sales teams gebruiken LinkedIn Sales Navigator om potentiële leads te identificeren en gebruiken Clearbit om een volledig beeld te krijgen van de business, de industrie en de tech stacks van de lead. Dat communiceert toch een stuk makkelijker omdat je beter de pains & gains van je prospect kunt achterhalen.Â
Â
Tech stack insights use case
Als softwareleverancier heb je met de verbeterde data inzichten van HubSpot een inkijkje in het tech stack van je potentiële leads. Zo kun je beter inspelen op de vraag van je prospect tijdens het sales proces en de beoogde integraties vast in kaart brengen.
Account Based Marketing
Je ABM strategie krijgt een boost met de dataverrijking vanuit Clearbit. Marketeers kunnen de up-to-date en verrijkte data profielen van hun target accounts meteen benutten. Bijvoorbeeld door de hiërarchie in focusprofielen (Tier 1, 2 of 3) aan te scherpen en de DMU binnen organisaties in kaart te brengen.Â
Hier doe je meteen je messaging een plezier mee, omdat je die nog meer kunt toespitsen op de ontvanger. Als je bang was om de plank mis te slaan, dan hoef je je daar nu geen zorgen meer om te maken!Â
Funding alert bij target accounts
Levert jouw bedrijf apparatuur voor de gezondheidszorg? Dan zou je de gedetailleerde data van Clearbit kunnen benutten door specifieke targeting vanuit je favoriete CRM (aka HubSpot) toe te passen. Leg contact met zorginstellingen die onlangs financiering hebben ontvangen en in de markt zijn voor nieuwe apparatuur.
Â
Je salesteam gaat efficiënter werken
Een strak prioriteitenlijstje voor je sales team
Integratie van de platforms maakt dynamische lead scoring mogelijk op basis van zowel demografische gegevens van Clearbit en engagement gegevens van HubSpot, gecombineerd met relatie-informatie van LinkedIn.
Sales teams kunnen prioriteit geven aan leads die een grotere kans hebben om te sluiten op basis van verrijkte datasets, wat leidt tot een meer gerichte sales aanpak die sneller z’n vruchten afwerpt.
Real-Time Alerts for Sales Opportunities
Met workflows ontvangen sales reps real-time notificaties wanneer een belangrijke wijziging plaatsvindt bij een target account. Of het nu gaat om financieringsrondes, productlanceringen of directiewisselingen. Wanneer zoiets hot topic is binnen het bedrijf, kan het sales team tijdiger hierop inspelen en contact opnemen.
Customer retentie and upsells
Voor bestaande klanten kunnen B2B-bedrijven gegevens van Clearbit gebruiken om klantprofielen up-to-date te houden in HubSpot en aanwijzingen voor upselling op te merken. Denk aan groei van het personeel binnen het account of nieuwe technologische mogelijkheden bij je klant waardoor je ‘m verder kunt uitbouwen.Â
Game changer voor B2B-marketing
De overname van Clearbit door HubSpot is een echte gamechanger voor B2B-marketeers. Marketing- en sales teams kunnen dieper graven en nauwkeuriger targeten. Of het nu gaat om het kwalificeren van leads, het personaliseren van marketingcampagnes, het verbeteren van de teamalignment, of het onderzoeken van prospects. De combinatie van Clearbit en HubSpot biedt een schat aan mogelijkheden.
En laten we niet de aankomende integratie met LinkedIn Sales Navigator vergeten, die nog een krachtige dimensie toevoegt. Van account-based marketing tot een efficiënter salesproces: de samensmelting van Clearbit en HubSpot biedt jouw bedrijf allerlei kansen.
Dit belooft veel voor de toekomst. We moedigen je aan om de inzichten uit deze blog toe te passen op je eigen organisatie. De wereld van dataverrijking wacht op je.
Plan een afspraak met Endeavour’s finest
Mocht je een helpende hand van Endeavour willen, plan dan gerust hieronder een afspraak in de agenda van onze B2B-goeroe Carolien Graafsma 🌟