7 redenen waarom het tijd is voor een nieuw CRM-systeem

juli 12, 2023

 

Verandering is nooit makkelijk. Maar wanneer is het écht tijd voor een nieuw CRM-systeem? Als je CRM niet past bij je processen, je inzichten mist of nauwelijks integratie-mogelijkheden heeft, weet dan dat het ook anders kan. In deze blog lees je over de 7 redenen waarom het tijd is voor een nieuw CRM.

Quotes

1. Een gapend gat tussen de inrichting van je CRM en je processen

Soms ontgroeien bedrijven hun CRM-systeem. Dit is natuurlijk een indicatie dat je bedrijf het goed doet, maar op de lange termijn belemmert het je groei. Wat een paar jaar geleden nog de juiste software-oplossing leek, is inmiddels een warrig, onhandelbaar systeem. Ga de volgende zaken na:

  • Helpt het CRM de interne operaties te stroomlijnen?
  • Helpt het bij samenwerking tussen afdelingen?
  • Is het gebruiksvriendelijk, snel, betrouwbaar en toegankelijk?
 

Als je CRM niet aan deze criteria voldoet, heb je een verouderd CRM. Het is tijd om opa vaarwel te zeggen en op zoek te gaan naar een systeem dat wél aan deze criteria voldoet. Hoe beter je CRM is ingericht op je processen, hoe prettiger je werkt.

2. Onbetrouwbare data

Hoe groter je bedrijf, hoe zorgvuldiger je moet omgaan met data. Vaak is het tegenovergestelde het geval. Tussenoplossing na tussenoplossing vervuilen de database. Ook is er vaak geen proces opgesteld voor nieuwe medewerkers hoe ze moeten omgaan met het CRM. 

Dit zijn de eisen die je mag stellen aan een goed CRM:

  1. Vastleggen van data uit meerdere bronnen. Of het nu gaat om marketing, sales of je service-afdeling.
  2. Interne data (zie punt 1) combineren met third-party data voor een volledig en nauwkeurig beeld van je bedrijf, de behoeften van je klant, de markt en trends in de sector.
  3. Op data gebaseerde voorspellingen. Denk aan prognoses, mogelijke uitkomsten van marketinginitiatieven of account-based customer support vragen.

3. Data silo's

Hoe vaak heeft een account, waar je een upsell mee wil doen, de website bezocht? Of hoe vaak heeft dat account contact gehad met de klantenservice? Kun je dat niet inzien, dan heb je mogelijk te maken met data silo’s.

CRM-systemen moeten alle informatie aanbieden die je nodig hebt om binnen mum van tijd een deal te sluiten. Zonder dat je een bezoek moet brengen aan je marketing- of service afdeling. Hoe meer data je tot je beschikking hebt, hoe groter de kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar dit is waar je kracht haalt uit je CRM: dashboards, automations, lijsten bieden inzicht en structuur. 

Natuurlijk is het zo dat iedere afdeling werkt met verschillende tools. Dat ontkennen we zeker niet. Maar daarom zijn de integratiemogelijkheden des te belangrijker. Zo schep je voor al je teams een zo volledig mogelijk beeld van je doelgroep en hoe goed je bij ze scoort. Integratie zorgt er overigens ook voor dat je tegenstrijdige of duplicate data, handmatig werk en inefficiëntie vermijdt.

4. Gebrek aan rapportage en forecasting mogelijkheden

Je rapportages en forecasts zouden geen blinde vlekken mogen vertonen en moeten je helpen om onderbouwde beslissingen te maken. Effectieve CRM-tooling moet sales- en marketingactiviteiten over de hele klantreis volgen. Het moet je een duidelijk inzicht geven in welke marketingactiviteiten je prospects verder de funnel in helpen en welke niet. 

Daarnaast moet je CRM je helpen om te voorspellen welke deals waarschijnlijk sneller met een hogere dealwaarde worden gesloten. Dankzij forecasting functionaliteit focussen je sales reps zich op de belangrijkste accounts. Dat geldt zowel voor de korte als de lange termijn. Wat meteen de reden is dat je moet kunnen filteren op probability en status.

Probeer je koste wat het kost de operatie draaiende te houden met een gefragmenteerd CRM wat je groei belemmert? Dan is het hoog tijd om je horizon te verbreden en je business makkelijker kunt opschalen.

Experience it for yourself

5. Gebrek aan workflow automations

Sommige CRM-systemen zijn niets meer dan een veredeld telefoonboek met een fancy interface. Kun je geen automatiseringen bouwen in je huidige CRM-systeem? Dan is het hoog tijd om te kijken naar een CRM dat je in staat stelt automatiseringen in te bouwen. 

Om een competitief voordeel te verkrijgen, kijk dan naar CRM-oplossingen die de klantreis en interne processen automatiseren. Geautomatiseerde taken, alerts, reminders, e-mailflows en ga zo maar door dragen allemaal bij aan het verminderen van handmatig werk. Zo winnen je teams tijd om zich te focussen op belangrijkere taken. Automatisering van processen helpen je sneller en meer leads te genereren met minder middelen.

6. Je CRM beperkt je flexibiliteit

Niet iedereen wil werken in een ‘snelle’ of ‘hippe’ omgeving, maar we zijn wel altijd in beweging. Je CRM moet maatschappelijke ontwikkelingen bijhouden. Tegenwoordig willen medewerkers de mogelijkheid tot thuiswerken. 

Als je CRM het medewerkers moeilijk maakt om op afstand te werken en hun flexibiliteit belemmert, ben je het waarschijnlijk ontgroeid. Ga op zoek naar oplossingen die flexibeler zijn en meerdere devices ondersteunen.

7. Je krijgt geen ondersteuning

De angst om te veranderen is diepgeworteld. Als decision makers geen ondersteuning krijgen bij de planning, implementatie en nieuwe manier van werken, stelt dat de switch alleen maar uit. 

Ook als we het hebben over je huidige CRM-systeem. Kun je je de laatste keer dat je systeem een update heeft gehad, niet meer herinneren? Dan is het zeker tijd voor een update. Sommige leveranciers bieden na verloop van tijd geen support en development meer bij verouderde systemen.

Je kunt je voorstellen: dat knaagt na verloop van tijd. Gebrek aan structurele ondersteuning boezemt alleen maar angst voor verandering in bij het management. Jullie kennen de systemen door en door en hebben ingewikkelde workarounds ontwikkeld. Gaat er iets kapot? Dan heb je geen idee bij wie je moet aankloppen. 

Op termijn is dit alles behalve een houdbare situatie. Daarom is het verstandig om je bedrijf met de tijd mee te laten gaan. Een nieuw CRM is je fundament voor schaalbare business. Ga op zoek naar een CRM-leverancier die bij je past en je helpt om een partner te vinden voor groei. 

Endeavour als groeipartner

Een partner is vaak noodzakelijk om valkuilen te vermijden, groei te versnellen en de tooling in te richten op je processen. Endeavour heeft een succesvol track record als het gaat om HubSpot implementaties. We helpen je bij de evaluatie van het software pakket, implementatie, adoptie en verdere ondersteuning. 

We loodsen je graag door de tool heen en laten met liefde alle mogelijkheden zien. Plan vrijblijvend een demo bij ons in!

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. We helpen je graag.

Contact us
+31 6 206 341 09 martijn.berns@endeavour.nl Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.