De brug tussen sales en marketing

Hoe Visma | PinkWeb HubSpot omarmde

Client

Visma | PinkWeb

Technology

HubSpot

Date

2023

Branches

SaaS voor accountancy

Services

HubSpot implementatie, Data migratie

Ondanks dat PinkWeb het grootste marktaandeel heeft in de SaaS industrie voor accountancy, worstelden ze nog met een uitdaging op het gebied van sales en marketing. Het bedrijf gebruikte meerdere systemen waardoor klantdata versnipperde over meerdere applicaties. De commerciële teams keken niet naar dezelfde data, wat leidde tot inefficiëntie in de marketingfunnel.

Leads werden niet tijdig opgevolgd, wat resulteerde in gemiste verkoopkansen. Een gebrek aan inzicht in de effectiviteit van marketingcampagnes zorgde dat de ROI van marketing niet inzichtelijk was.

PinkWeb case
PinkWeb case HubSpot
PinkWeb case HubSpot

De overwegingen van PinkWeb

Het nieuwe systeem voor de marketing en salesafdeling van PinkWeb had een lijst met eisen. De tool moest een eenvoudige interface hebben voor optimale user-adoptie binnen PinkWeb. Daarnaast moest de tool kunnen meegroeien met PinkWeb. Om op het juiste kostenplaatje te komen, heeft PinkWeb hun huidige tech stack onder de loep genomen en een afweging gemaakt in functionaliteiten die ze nodig hebben.

Systemen vervangen door HubSpot

0

Klanttevredenheid

+ 0 %

users onboard

26

Quotes

Sanne Nijboer

Online marketeer

Game changers

Van LeadInfo, tawk.to, Typeform, Autopilot en PipeDrive maakte PinkWeb de overstap naar HubSpot waar alles in één applicatie samenkomt. Verschillende workshops, data migratie en training verder, werkt PinkWeb nu succesvol en tevreden in HubSpot.

Behoefteanalyse. Met marketing en sales workshops brachten we de behoeften en het proces van PinkWeb in kaart. Dit gaf een goed beeld van via welke kanalen leads in het CRM komen en wat de verantwoordelijkheden zijn van de marketing- en sales afdeling in de buyer journey. Zo stemden we af welke opvolging contacten moesten krijgen vanaf het eerste touchpoint en hoe het salesteam de leads oppakt en door de salesfunnel meeneemt.

Datamigratie. Bij de datamigratie was datakwaliteit een zorg van PinkWeb. De data kwam uit verschillende bronnen wat zorgde voor een grote hoeveelheid data. We werkten volgens een vast stappenplan: eerst alle bedrijven in kaart brengen, vervolgens alle contacten en daarna de deals. En alles moet natuurlijk ontdubbeld worden. Ook moesten alle contacten worden geassocieerd met het juiste bedrijf en alle deals op hun beurt weer met het juiste bedrijf én contact. 

Bij de data import kijken we altijd een stap verder dan de data zelf: wat kun je precies met deze data op het gebied van marketing- en sales campagnes? En welk format kun je hierbij aanhouden voor de meest inzichtelijke rapportages?

Training & support. Bij de trainingssessies werden de teams van PinkWeb bekend gemaakt met het nieuwe systeem en wat de nieuwe werkwijze was. Met een kleine training ben je er nog niet: ook na de implementatie zijn we een vraagbaak voor PinkWeb. Verdere optimalisatie staat altijd op de agenda, bijvoorbeeld door seintjes over nieuwe features van HubSpot en hoe zij die het beste kunnen toepassen. Zo haalt PinkWeb het maximale uit HubSpot.

En hoe gaat het nu?

Een doel van de implementatie was om sales en marketing dichter bij elkaar te brengen. Tegenwoordig zijn er gezamenlijke meetings en werken ze samen aan dezelfde doelstellingen: meer en blije klanten. 

De sales reps krijgen een seintje vanuit HubSpot wanneer er een van hun target accounts op de website is geweest. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een nieuwsbrief of ad. Ze zien dan welke pagina’s ze bezochten en hebben zo een idee over waarin de klant of prospect geïnteresseerd is. Zo kunnen ze tijdig inspelen op belangrijke interacties. 

Daarnaast worden leads automatisch uitgeleverd aan sales bij een bepaalde lead score of actie, zoals een klik naar de demo pagina in een nurtureflow. Het sales team bepaalt dan of de lead wel of niet klaar is om opgevolgd te worden. Ook in contentcreatie en het ontwikkelen van nieuwe producten zoeken de teams elkaar op. En uiteindelijk komt de data samen in gezamenlijke dashboards. 



Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. We helpen je graag.

Contact us
+31 6 206 341 09 martijn.berns@endeavour.nl Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

Related cases