Pardot naar HubSpot, (g)een goed idee?

Als doorgewinterde Pardot Marketing Cloud Account Engagement-gebruiker, begrijp je ongetwijfeld de impact van marketing automation. Maar eerlijk is eerlijk, er zijn momenten waarop je jezelf afvraagt of er geen betere tools beschikbaar zijn, toch?

Ben je nieuwsgierig naar wat er elders mogelijk is, dan is het zeker de moeite waard om te ontdekken waarom veel organisaties overwegen om de overstap naar HubSpot te maken.

What the heck is HubSpot

De meesten kennen HubSpot als marketing automation platform. Inmiddels is HubSpot veel meer dan dat. Als full blown CRM platform, verbindt het Marketing, Sales en Service processen, zodat je de volledige klantreis kunt faciliteren. 

Betekent dat dat je altijd de volledige functionaliteit van HubSpot moet implementeren? Nee, dat hoeft niet. HubSpot is opgebouwd uit verschillende Hubs, die je kunt ‘aanzetten’ afhankelijk van de functionaliteit die je nodig hebt. Zo zien we dat Pardot meestal gebruikt wordt in combinatie met Salesforce CRM. Dit kun je prima blijven gebruiken, ook na een overstap naar HubSpot Marketing Hub. Er is namelijk een naadloze integratie tussen HubSpot en Salesforce beschikbaar.

 

HubSpot Hubs

HubSpot Marketing Hub is qua functionaliteit het beste te vergelijken met Pardot; een alles-in-één marketingplatform dat je in staat stelt om de juiste doelgroep te bereiken, conversies van bezoekers naar klanten te verhogen en grootschalige marketingcampagnes moeiteloos uit te voeren. 

Wanneer overweeg je een overstap?

 

Reden 1: Je bent toe aan een verbeterde gebruikerservaring

Sommige Pardot gebruikers ervaren de interface als complex en tijdrovend. Daarom kan het lastig zijn om snel nieuwe campagnes te lanceren en is er een steile leercurve als nieuwe medewerkers op het platform aan de slag gaan. 

 

HubSpot staat juist bekend om zijn intuïtieve interface en gebruiksvriendelijkheid. Het is ontworpen om marketeers te helpen om snel en eenvoudig campagnes op te zetten, zonder dat er diepgaande technische kennis voor nodig is. En nee, dat zeggen we niet alleen omdat we fan zijn van HubSpot. Check hier de onafhankelijke recensies van échte gebruikers zoals jij op G2.

Reden 2: Je zoekt een completere suite van tools

Pardot is een geavanceerde marketing automation oplossing, maar wanneer je kijkt naar het bredere spectrum van je marketing- en salesbehoeften, schiet het soms tekort. Natuurlijk is het geïntegreerd binnen de Salesforce stack. Toch horen we regelmatig dat het nog altijd duidelijk is voor gebruikers dat het onder water eigenlijk 2 verschillende platformen zijn, met de uitdagingen die daarbij horen. 

 

HubSpot biedt niet alleen marketing automation, maar ook sales automation,  service functionaliteit en een volledig CMS, allemaal geïntegreerd in één platform. Dit betekent dat je je hele customer journey kunt beheren zonder te schakelen tussen verschillende tools. Zoek je dus een alles-in-een platform, dan is een overstap naar HubSpot mogelijk een goede. 

 

Reden 3: Je zoekt geavanceerde analysemogelijkheden

HubSpot blinkt uit in diepgaande analyses en rapportages die marketeers en CMO’s nodig hebben om de ROI van hun inspanningen te begrijpen. Dit omvat gedetailleerde campagne rapporten, customer journey analytics en de mogelijkheid om aangepaste rapporten te maken die zijn afgestemd op je specifieke behoeften.



Reden 4: Je budget 

Pardot is prachtige enterprise software, maar eerlijk is eerlijk, daar hangt ook een stevig prijskaartje aan. Een veelgehoorde klacht is de hoeveelheid add-ons die je moet afnemen om in je behoefte te voorzien. HubSpot is in vrijwel alle gevallen de ‘goedkopere’ optie, zonder in te boeten op kwaliteit. Met een scala aan prijsopties, van gratis tot enterprise-level, is het toegankelijk voor bedrijven van alle groottes en budgetten.

 

Wanneer moet je vooral niet overstappen?

 

Reden 1 : Complexiteit van je marketing organisatie

Je hebt een zeer complexe marketing organisatie met een duizelingwekkende rollen- en rechtenstructuur. HubSpot komt zeker een heel eind, maar voor echte grote internationale enterprise omgevingen, loop je waarschijnlijk tegen beperkingen aan. 

 

Reden 2 : Je campagnes performen niet

We snappen dat dat een grote uitdaging is, maar niet de juiste reden om van platform te wisselen. Hoe mooi HubSpot ook is, het probleem van slechte marketing los je er niet zomaar mee op. In dat geval: nodig een goede agency uit om je campagnes tegen het licht te houden en te kijken waar je je kunt verbeteren. Dat levert je waarschijnlijk meer op dan rücksichtslos HubSpot implementeren. 

Wij van WC-eend…

Natúúrlijk vinden wij HubSpot een fantastisch platform , maar we snappen dat we wellicht niet helemaal objectief zijn. Daarom delen we graag meer inzichten en ervaringen van andere Pardot-gebruikers die met succes de overstap hebben gemaakt. Want: ons doel is om jou te helpen bij het nemen van een weloverwogen beslissing. Dus wil je eens sparren of een second opinion? Kom dan vooral even in de lucht.👇🏻 

 

Nog goed om even mee te nemen: een migratie van Pardot naar HubSpot neemt gemiddeld zo’n 6 weken in beslag. Wil je weten wat je te wachten staat? Lees dan ons artikel Zo migreer je Pardot naar HubSpot. 

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. We helpen je graag.

Contact us
+31 6 206 341 09 martijn.berns@endeavour.nl Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you