HubSpot Campaigns’ nieuwe feature: Custom Properties + 4 use cases!

december 1, 2023

Vandaag duiken we in een nieuwe feature van HubSpot: HubSpot Campaigns en custom properties. Als je op zoek bent naar manieren om je campagnes slimmer en effectiever in te richten, dan is dit iets voor jou! Lees vooral verder voor hoe de HubSpot Campaign tools gebruikt, de analytics ervan leest en het maximale uit jouw marketing campagnes haalt.

De functionaliteiten van HubSpot's Campaigns Tooling

De Campaigns tool van HubSpot is al behoorlijk krachtig, en met de toevoeging van custom properties wordt het alleen maar beter. Hieronder zetten we de belangrijkste functionaliteiten voor je op een rijtje:

Integratie van campagnes en assets: In HubSpot komen al je campagne-assets samen: van e-mails en forms tot landingspagina’s en advertenties. Dit zorgt voor een gestroomlijnd proces van planning tot uitvoering.

Stel je bereid de lancering van een nieuw product voor. Wat komt daar allemaal bij kijken?

Met de HubSpot Campaigns tooling kun je gemakkelijk al je campagnes plannen in de volgende stappen:

Fase 1. Planning & strategie

  • Stel je doelstellingen op: richt je je op het genereren van leads, meer sales of awareness binnen de doelgroep?
  • Content & asset creatie: in de tool kun je werken aan je contentkalender. Hier plan je blogposts, e-mails, social media posts en andere content assets in die nodig zijn voor je aankomende campagne.
  • Segmentatie & personalisatie: maak relevante lijsten aan voor segmentatie in het HubSpot CRM.

Fase 2. Uitvoering

  • E-mailautomations: Stel workflows in voor je verschillende segmenten. Houd er rekening mee dat de juiste personen moeten enrollen in de juiste workflow!
  • Social content: geplande content wordt automatisch gepubliceerd op vooraf ingestelde tijdstippen. Zo houd je je communicatie lekker consistent!

Fase 3. Monitoring en aanpassing

  • ROI analyse: na afloop van de campagne wordt een ROI geanalyseerd. Hieraan kun je de effectiviteit van je campagne afmeten, wanneer sales je primaire doelstelling was.
  • Rapportage: HubSpot maakt automatisch een rapportage voor je aan die helpen het overall succes te meten van je campagne. Denk aan open rates, CTRs en de conversie naar closed won deal amount. 

Wat zijn custom properties in HubSpot Campaigns? 🤔

Custom properties in HubSpot stellen je in staat om unieke, custom velden te creëren en te gebruiken. En nu óók in je HubSpot Campaigns. Dit betekent dat je niet langer beperkt bent tot de standaardvelden van HubSpot. Je kunt nu op zo’n manier data verzamelen dat het ook waarde toevoegt voor jouw organisatie.

Welke custom properties móet je hebben?

Persona. Deel je campagnes in op persona. Hiervoor maak je een custom campaign property aan die je kunt toevoegen in je kolommen. Ook in het campaign create form kun je ze kwijt. Hiermee kun je gemakkelijker je campagnes kwantificeren en labelen.

Veel gebruikte persona’s zijn: IT manager, HR executive of Financial director.

Event engagement. Als B2B bedrijf zijn verschillende evenementen onderdeel van de marketing strategie. Waaronder webinars, workshops, beurzen en andere online of offline evenementen. Om een inzicht te krijgen in wie interactie heeft met jouw events, en wat je events je precies opleveren in keiharde deal amounts, kun je daar je campaigns op inrichten in HubSpot.

Veel voorkomende events zijn: webinars, workshops of beurzen.

Industry vertical. Segmenteren kan op basis van persona, maar je kunt ‘m ook breder trekken naar industry. Bijvoorbeeld de gezondheidszorg of de maakindustrie. Dit is handig wanneer je specifieke verticals bedient, of graag wil weten hoe jouw communicatie presteert binnen verschillende industrieën.

Product interesse. Welke producten of diensten zijn het meest interessant voor jouw doelgroep? Richt en label je campagnes zodanig dat je dat kan meten. Alle mails, advertenties en social posts hang je gemakkelijk onder je productcampagne en je ziet vanzelf waar jouw successen vandaan komen wanneer je sales team deals closet!

Extra tip:

Dit zijn voorbeelden van hoe je je HubSpot campaigns kunt inrichten. We raden je aan om klein te beginnen en bijvoorbeeld te focussen op industrie. De eerste learnings neem je mee in je verdiepingsslag. Zo kun je bijvoorbeeld ook campagnes inrichten binnen bepaalde industries en je daarbij focussen op persona A en B. 

Hoe lees je de analytics van je HubSpot Campaigns?

Data op de juiste manier verzamelen is stap één. Wat je er vervolgens uit interpreteert is een stap verder. Je data moet vooral actionable zijn en je de juiste inzichten geven om je teams bij te sturen en je campagnes te finetunen. Hartstikke leuk om alles in hokjes in te delen, maar daarmee gaat je ROI nog niet omhoog.

 

Overview

  • Sessions. Het aantal sessies naar website assets die geassocieerd zijn met de campagne.
  • New contacts. Het aantal nieuwe contacten toegewezen aan de campagne die ervoor zorgde dat ze op de website zijn gekomen.
  • Influenced contacts. Het aantal unieke contacten dat interacteerde met een of meerdere assets die onder je campagne vallen. Dit geldt zowel voor bestaande als nieuwe contacten.

 

Revenue

  • Revenue. Dit is een metric met de closed won deal revenue. Als een deal nog niet op closed won staat, zie je dat niet terug in dit getal.
  • Deals with revenue. Dit is het aantal geassocieerde closed won deals. Deze amount is gebaseerd op interacties die contacten hadden vóór de deal gesloten werd.
  • Contacts with revenue. Het aantal geassocieerde contacten met closed won deal revenue die met één of meerdere assets van de campagne de interactie zijn aangegaan.

 

Overige metrics

  • Clicks. Deze metric gaat over clicks vanuit je paid campagnes, bijvoorbeeld LinkedIn en Google Ads.
  • Social clicks. Deze metric gaat over clicks op je organic social accounts.
  • Spent. Dit is je mediaspend op je paid campagnes. Hiermee wordt ook de ROI-analyse gedaan.
  • Open rate. Deze metric heeft betrekking op e-mail opens. 
  • Click through rate. Kan betrekking hebben op je paid campagnes en je e-mail assets. Dit staat er gelukkig netjes bij vermeld afhankelijk van in welke rij je kijkt 🙂
  • Conversion rate. Gaat over de formulieren die je hebt toegevoegd in je campagne en wordt berekend op basis van het aantal views en de hoeveelheid submissions. Dit kunnen zowel Regular HubSpot forms als non-HubSpot forms zijn. De conversion rate wordt uitgedrukt in een percentage.
  • Submissions. Het daadwerkelijke aantal submissions, uitgedrukt in een getal.
  • Started workflow. Hoeveel contacten er in totaal in je workflow(s) zijn geweest, of ze er nu nog inzitten of niet.
  • Currently enrolled. Hoeveel contacten er op het moment van kijken in je workflow(s) zitten.

Wat kun je hiermee?

Een getal op zich zegt nog niet zoveel. Stel je hebt je custom campaign properties ingericht en je campagnes A/B-testen op twee persona’s? Kijk. Dan komen we ergens! 

Ga in je account naar de rechterbovenhoek en klik onder analyze op ‘Compare campaigns’. Hier kun je je campagnes tegen elkaar afzetten!

Iedere mogelijke metric van alle assets worden tegen elkaar afgezet. Zo heb je een beter idee over de daadwerkelijke conversie en het aantal beïnvloedde contacten.

Let’s go! 🚀

Met custom properties in de HubSpot Campaigns tooling til je jouw marketingcampagnes naar een hoger niveau. Door deze nieuwe functionaliteit slim te gebruiken, kun je meer gepersonaliseerde, gerichte en succesvolle campagnes voeren. Dus, experimenteer erop los, en zie hoe je marketinginspanningen vruchten afwerpen!

Ik hoop dat deze blog je helpt om het maximale uit je campagnes te halen! Mocht je meer willen weten over de toepassing van Campaigns binnen jouw marketing, schiet dan even iets bij me in en ik help je graag! 😊

Related news

Je mag ons alles vragen

Of gewoon kennis komen maken. We helpen je graag.

Contact us
+31 6 206 341 09 martijn.berns@endeavour.nl Gonnetstraat 32 2011 KA Haarlem

Let us contact you

We build

Platforms

We bouwen websites, apps of e-commerce platforms die ingericht zijn om jouw doelgroep te triggeren, je merk te vertegenwoordigen en je doelstellingen te behalen.
We create

Content

Content is de vertaling van jouw merk naar beeld en tekst. Blijf met je doelgroep in contact door middel van video, copy, social media en influencers.
We spark

Growth

Maak een plan voor meetbare groei en ontdek wat je daadwerkelijk verdient aan je marketinginspanningen als ads, data, e-mail en nog zo veel meer.
We provide

Inhousing

Laat je team ondersteunen door de nieuwe generatie marketeers, die matchen met je organisatie en je uitdagen met een frisse blik en hun persoonlijke expertises en skills.

We shape

Digital Strategy

Behaal doelstellingen door je merk slim in de markt te zetten.