Is de AI hype cycle voorbij? Wel volgens de meeste krantenkoppen. Niet volgens HubSpot! Met AI-tools vanuit âBreezeâ zet je jouw business vanaf vandaag in de tweede versnelling. En AI gaat een alleen maar grotere rol spelen in jouw HubSpot portal en bedrijfsvoering. In deze blog vatten we de belangrijkste punten uit het INBOUND Spotlight evenement samen. Lees meer!
Â
Waarom is het zo moeilijk om te groeien?
Bedrijven vinden het tegenwoordig moeilijker dan ooit om te groeien. Van afnemend websiteverkeer tot lagere conversieratio’s: iets in deze tactieken werkt niet meer. Yamini Rangan, CEO van HubSpot, kaartte aan dat:
- Het websiteverkeer daalt: minder mensen bezoeken websites van bedrijven en het is moeilijker om nieuwe bezoekers aan te trekken door sticky social experiences.
- Conversiepercentages dalen: zelfs als bedrijven erin slagen bezoekers te krijgen, is het moeilijker om ze om te zetten in leads of klanten.
- Retentiepercentages dalen: het wordt steeds moeilijker om klanten tevreden en betrokken te houden, wat leidt tot een hoger verloop.
Wat doe je hieraan?
AI: de sleutel tot het versnellen en transformeren van groei
Van versnelling naar transformatie
Nu wordt AI gebruikt om taken als het opstellen van e-mails en het creëren van content, te automatiseren. Maar volgens Yamini is dit nog maar het begin.
De echte revolutie zit echter in het transformatiepotentieel van AI. Zo kan AI uitlezen wat de volgende vraag is van jouw klant, vóór ze âm hebben gesteld. Of het verkorten van forms omdat AI zelf het antwoord kan zoeken in je CRM. De potentie is enorm als het gaat om cross-sells identificeren of issues tackelen vanuit je service teams. Wij zijn in ieder geval al razend enthousiast over de toekomst!
AI in actie: oude problemen op nieuwe manieren oplossen
- Marketing: AI zorgt voor een revolutie in het creëren, personaliseren en distribueren van content. De AI-tools van HubSpot stellen marketeers bijvoorbeeld in staat om:
- Sneller content te creëren.
- Berichten te personaliseren op basis van real-time gegevens uit je CRM.
- Content efficiënter verspreiden over verschillende platforms.
- Marketing: AI zorgt voor een revolutie in het creëren, personaliseren en distribueren van content. De AI-tools van HubSpot stellen marketeers bijvoorbeeld in staat om:
- Sales: AI helpt salesteams:
- Snel prospects te onderzoeken.
- Gepersonaliseerde outreach te genereren.
- Leads sneller op te volgen, wat leidt tot betere conversiepercentages.
- Service: AI-ondersteunde servicetools handelen nu eenvoudige vragen van klanten af, zodat menselijke agents zich kunnen richten op complexe vragen. Dit helpt de klanttevredenheid en het klantbehoud verbeteren.
AI modellen, zoals ChatGPT, hebben nu nog in de vorm van prompts veel input nodig om een correct en gepersonaliseerd antwoord te formuleren. Met de vers ingebouwde AI tooling in HubSpot gebruik je nu jouw CRM data als input en geef je AI opdrachten zoals âschrijf een e-mail voor Petra Prospectâ. Â
HubSpot’s AI-tools: de Breeze-revolutie
HubSpot’s nieuwe suite van AI-tools, genaamd âBreezeâ, bestaat uit:
- Breeze Copilot: je persoonlijke AI-assistent die helpt bij daily taken, zoals het schrijven van e-mails of het voorbereiden van meetings.
- Breeze Intelligence: een tool voor dataverrijking die inzichten biedt in klantgedrag en helpt bij het vinden van leads van hoge kwaliteit.
Deze tools halen het giswerk en eindeloos onderzoek doen naar prospects uit je routine. Zo kun jij je richten op wat echt belangrijk is. Bijvoorbeeld outreach naar voorgestelde gebruikers mét buyer intent.
Basic functionaliteit voor Breeze is al in iedere portal uitgerold. Lees hier alles over hoe je Breeze kunt gebruiken! Er zijn verschillende Knowledge base artikelen, Academy videoâs en HubSpot community posts beschikbaar.
Â
Nieuwe groeimogelijkheden ontdekken met AI
De belangrijkste AI use cases
Tijdens INBOUND 2024 liet HubSpot verschillende praktijkvoorbeelden zien van hoe bedrijven AI al gebruiken om hun groei te versnellen:
- Emily van Sandler: Door AI te gebruiken kon Emily’s team hun salescyclus verkorten van 90 dagen naar 30-45 dagen.
- Tilman van Aerotech: Na het invoeren van AI-tools zag Tilman’s bedrijf een stijging van 10% in winpercentages van new business deals.
Deze resultaten laten zien dat AI een game-changer is. Digitale transformatie alleen zal onvoldoende zijn. Hoe beter jouw business is in het omarmen van AI in je werkwijze, hoe sneller jouw groei.
Â
AI-agents: de toekomst van business automation
AI-agents zijn tools die AI gebruiken om taken uit te voeren. Zonder dat ze jouw input daarvoor nodig hebben. Zie ze als digitale teamgenoten die helpen met taken zoals:
- Contentcreatie: een AI content agent kan marketing content creëren, personaliseren en distribueren over verschillende platformen.
- Prospectie: een prospecting agent kan potentiële leads identificeren en hen automatisch bereiken met gepersonaliseerde berichten.
- Klantenservice: AI-klantenservice medewerkers kunnen 24/7 vragen afhandelen op basis van jouw Knowledge Base, zodat je klanten altijd de hulp krijgen die ze nodig hebben.
Â
Agents: de nieuwe apps
Mobiele apps zetten de manier waarop we technologie gebruiken op zân kop. AI agents zijn nu the next big thing. HubSpot ziet een toekomst waarin er een AI agent is die elke saaie taak oplost en tijd voor jou vrijmaakt.
Â
AI-agents bouwen met HubSpot’s Agent Builder
Voor degenen die een stap verder willen gaan, heeft HubSpot de Agent Builder al geĂŻntroduceerd. Dit is een drag-and-drop tool waarmee bedrijven custom AI-agents kunnen maken voor hun specifieke use case. Je hoeft geen developer te zijn: je hebt alleen wat good olâ nieuwsgierigheid nodig!
AI + mensen + first party data = ongekende efficiëntie
Hoewel AI taken sneller en efficiënter kan afhandelen, zal het nooit de menselijke factor vervangen. De ware kracht van AI ligt in het automatiseren van het alledaagse en het vrijmaken van mensen om zich te richten op creativiteit, strategie en het opbouwen van in-person relaties.
De toekomst van groei draait om co-creëren met AI, en HubSpot wijst de weg met tools die het makkelijker en sneller maken.
Related news
Je mag ons alles vragen
Of gewoon kennis komen maken. We helpen je graag.
Let us contact you